Gebruik marketing theorieën om die nieuwe baan te vinden

Als je op zoek gaat naar een nieuwe uitdaging is het zaak om op te vallen en onder de aandacht van de juiste personen te komen. Ook moet je haarfijn weten wat je te bieden hebt en wat je onderscheidt van de rest. Op die manier koers je zonder omwegen op je ultieme doel – die leuke nieuwe baan – af. In dit blog enkele voorbeelden van marketing theorieën die je direct kan gebruiken.

In de marketing wereld zijn de afgelopen decennia vele theorieën ontwikkeld om producten aan de man te brengen. Sommige daarvan zijn prima toepasbaar op de situatie van iemand die op zoek gaat naar een nieuwe baan. Ik zal hieronder een paar handige voorbeelden geven.

De omgekeerde piramide

Dit is een bekende metafoor uit de journalistiek. Het beschrijft hoe de informatie die je over wil brengen het beste kan worden gestructureerd. Daarbij is het belangrijk om te beginnen met de belangrijkste, meest interessante informatie en om gaandeweg je tekst de minder belangrijke informatie te delen. Het idee hierachter is dat lezers eerst de meest belangrijke informatie kunnen lezen en ze dan snel kunnen beslissen of ze doorgaan met lezen. Dit is dus erg handig om te gebruiken in je sollicitatiebrief of je cv. We weten allemaal hoe lang recruiters hier naar kijken, nietwaar?

Het AIDA model

Dit is een handig middel om er voor te zorgen dat je sollicitatie ook de aandacht krijgt die het verdient. De afkorting staat voor: Attention, Interest, Desire en Action.

Attention

Zorg dat je de aandacht van de lezer trekt. Door op te vallen. Bijvoorbeeld door sterke bewoordingen te gebruiken of mooie visuele elementen. Een persoonlijk telefoontje voor- of na- het verzenden van je sollicitatie kan ook een goede manier zijn om op te vallen.

Interest

Zodra je de aandacht hebt moet je de lezer lang genoeg zien te boeien zodat ze je boodschap helemaal tot zich nemen. Om dit te doen moet je inspelen op hun behoeften. Maak je boodschap relevant voor de ontvanger en zorg ervoor dat de informatie die ze nodig hebben goed te vinden is. Gebruik een duidelijke indeling van je brief en cv en zorg dat de belangrijke elementen eruit springen.

Desire

Nu de lezer geboeid is door je boodschap moet je hem of haar helpen om te begrijpen waarom hetgeen je te bieden hebt ze echt kan helpen. De manier waarop je dit kan doen is door nog verder in te spelen op hun wensen en behoeften. Leg duidelijk uit wat je te bieden hebt en hoe dat ze verder gaat helpen.

Action

Wees duidelijk wat voor actie je wil dat de lezers gaan nemen. Zoals: “nodig me uit voor een kennismaking of een kop koffie”. Zorg dat duidelijk is wat je wil dat er gebeurt zodat de lezer hier niet naar hoeft te raden.

Unique Selling Point

Je unieke verkoopargument is wat je onderscheidt van de andere sollicitanten. Wat heb jij te bieden dat uniek is en beter vergeleken met de anderen? Zorg dat je dit van jezelf weet en dat dit in je boodschap ook goed naar voren komt.

Succes!

31/08/2018
Raymond te Veldhuis
geen reacties