Zwarte lijst van recruiters – wat kunnen we er van leren?

De beerput gaat open en ik neem een kijkje onder de deksel. Een penetrante geur walmt me tegemoet. Toch draai ik mijn hoofd niet weg. Ik móet gewoon nog even door de drek roeren. Ik lees graag de verhalen op de zwarte lijst van recruiters. Maar kunnen we er ook nog iets van leren? In dit blog vijf tips die ik er uit haal.

Zwarte lijst van recruiters

Hij is overduidelijk uit frustratie geboren: de zwarte lijst van recruiters die op internet te vinden is. Door diezelfde frustratie wordt hij ook telkens verder gevoed. Het is een digitaal forum waarop mensen hun slechte ervaringen met bepaalde recruiters kwijt kunnen. Gezien het aantal meldingen op de ‘blacklist’ is daar schijnbaar ook veel behoefte aan. Het verbaast me niets. De social media staat al vol ‘recruiter haat’. Plaats maar eens een berichtje over een slechte ervaring met een recruiter en kijk hoeveel ‘likes’ je krijgt.

Publieke schandpaal

Eigenlijk ben ik geen voorstander van zo’n publieke schandpaal zonder dat het ‘hoor en wederhoor’ beginsel duidelijk wordt toegepast. Want ik lees er ook verhalen waarbij organisaties onterecht in een kwaad daglicht worden gesteld. En dat is zeer kwalijk! Ook geeft het een nogal eenzijdig beeld van het recruitment landschap waar ook veel échte vakmensen werken. Ach, ‘naming and shaming’, het zal ook wel iets zijn van de tijd waarin we leven. Maar tóch lees ik het. En stiekem geniet ik ook een beetje.

Beeldschoon buitenlands fotomodel

Ik geniet van het verhaal over die recruiter die een nep LinkedIn profiel aan maakt met een foto van een beeldschoon buitenlands fotomodel. Die zogenaamd ook een begenadigd programmeur is. En die zo tientallen ‘collega’ programmeurs aan zich weet te binden. Een echte ‘recruitment groomer’ dus.

En van die recruiter die zijn ideale kandidaat maar niet aan de telefoon krijgt. En daarom maar de receptie van zijn werkgever belt om doorverbonden te worden. ‘Stefan, ik heb een recruiter voor je aan de lijn. Hij vraagt of je nog wel helemaal op je plek zit?’ Om uiteindelijk – als dat niet lukt – zelfs zijn vader thuis lastig te vallen! ‘U bent de vader van Stefan? Wat hoor ik nu? Dat hij het niet meer zo naar zijn zin heeft op zijn werk?’

Uiteraard geniet ik ook van die ‘spammende’ recruiters die ongevraagd en ongericht allerlei kandidaten bij bedrijven voorstellen. Terwijl die kandidaten daar niets van af weten. Zodat ze – zodra dat bekend wordt – écht in de problemen komen. ‘Oh, had je mijn cv al gehad? Al vijftien keer?? En telkens met een andere salarisindicatie?’

Ook fascinerend zijn die recruiters die contact met iemand hebben over een bepaalde vacature. Waarna ze de huidige werkgever van die persoon opbellen met het verhaal: ‘ik hoorde dat Stefan bij jullie weg wil. Zal ik vast een vervanger voor hem gaan werven?’

Allemaal schandalige praktijken uiteraard.

Gratis advies

Het leest bijna als een spannend jongensboek. Maar je kan het ook lezen met de bedoeling om er wat van te leren. Want een klacht is een gratis advies.

In grote lijnen kunnen we de klachten opdelen in een vijftal categorieën. Wat kunnen we er – als mens en als recruiter – van leren?

1. Wees niet te pushy
Het overkomt ons allemaal wel eens. Als we onder hoge druk staan om te presteren. Dan willen we té graag en té snel. Het moet nú en we accepteren eigenlijk geen nee. Door druk nemen mensen misschien wel sneller een beslissing. Maar of dat de juiste is? Laten we daar voor waken want druk is per definitie een slechte raadgever.

2. Stel nooit ongevraagd en ongericht mensen voor
Met hagel schieten werkt. Want er is altijd wel een hagelkorrel die ergens een doel raakt. Maar wil je nu echt op zo’n manier succesvol zijn? Zorg ook dat je altijd vooraf duidelijke toestemming hebt van zowel de kandidaat als de opdrachtgever voordat je ze met elkaar in contact brengt. Smijt niet met persoonlijke gegevens!

3. Communiceer altijd met respect
Besef altijd dat je met mensen praat. Die bezig zijn met – voor hun – erg belangrijke zaken zoals het vinden van een nieuwe uitdaging of het selecteren van de juiste persoon voor een belangrijke rol binnen een organisatie. Ga daar niet lichtzinnig mee om. Wees respectvol en integer. Manage verwachtingen en communiceer daar over. Als je niets (meer) laat horen dan verzend je daarmee ook een respectloze boodschap.

4. Wees niet te familiair
Als je iemand nog niet kent moet je niet doen alsof dat wel zo is en je nog met ze geknikkerd hebt. Leg rustig contact en bouw eerst een relatie op.

5. Houd je niet bezig met bewuste misleiding
Dat heet fraude, toch? Foute boel! Blijf daar ver vandaan. Wat mij betreft mogen dat soort praktijken voortaan beboet worden door een ‘recruitmentpolitie’.

Raymond te Veldhuis

CheckData & DataJobs.nl

23/06/2017
Raymond te Veldhuis
geen reacties